Konsten att vara människa

Konsten att älska sin kropp.
Samhällets syn på diverse saker är något som varje gång jag tänker på det skrämmer mig och gör mig förbannad. Att vi lever i en värld där media har så stor påverkan på människor, men framförallt ungdomar är ingen nyhet. Men man kan tycka att dem borde tänka en extra gång på hur dom förmedlar sig för det kan kosta så många ungdomar ett otroligt lidnande genom att dom får en skev självbild av sig själva och som i värsta fall kan leda till ätstörningar. Det jag syftar främst på är den enorma hysterin kring hur en kropp ska se ut, både som kvinna och man . . .
 
Som kvinna i dagens samhälle för att "passa in" ska man ha ex antal saker för att vara den perfekta kvinnan som alla vill ha. Det ska vara en smal midja, höfter och gärna fylliga börst och rumpa med extremt mycket fokus på smink och förändring av sitt utseende med detta.
Detta är något som man fortfarande allt för ofta möts av i reklamfilmer, men också i massvis med olika tidningar möts man av olika "tips" till att få denna perfekta kropp genom att äta sunt, träna rätt under en viss antal veckor. Något som tjejer och kvinnor ständigt får mötas av idag.
 
Tittar man istället på hur samhällets syn på mannen ser ut så möts man av muskler och manlighet. För att en man ska "platsa" så ska man gärna gå på gymmet fem gånger i veckan, för att bygga stora och saftiga muskler, där konturerna ska vara synliga, för det är alla kvinnors våta dröm. Ju större desto bättre.
En man ska också vara manlig genom att röra sig som en män och prata som en man och gärna ha något slags sportintresse. Idag på sociala medier kan man ofta mötas av nya videos, appar och likande där man kan få hjälp med att få den perfekta superkroppen bara på några veckor, hur man ska äta. Ser man på någon film som släppts de senaste åren tillbaka så är huvudkaraktären ofta väldigt "manlig" och har muskler på kroppen. Något som ständigt killar och män får mötas av numera.
 
Det man kanske inte tänker på är att vi människor inte påverkas av det tidningar och sociala medier skriver om. Man intalar sig själv någonstans att detta påverkar inte mig. Men så är det tyvärr inte. De allra flesta påverkas omedvetet av idealet som samhället anser, men också av gruppstryck i sin omgivning. Man vill inte vara den som sticker ut i mängden. Utan gör det som krävs för att passa in.
 
Jag själv har under mina tidigare barn och ungdomsår haft stort problem med min kropp. Jag har alltid varit vädligt smal, tyckt att min kropp varit mer passande på en tjej än en kille. För trots att jag åt som gick jag varken ner eller upp i vikt. Det spelade ingen roll vad jag tryckte i mig, nyttigt som onyttigt min vikt och kropp rubbades inte.
Jag fick ofta höra att jag var smal, såg ut som en vandrande pinne eller som en glaspinne, något som fick mig att känna mig ful och att jag stack ut från idealet om hur en kille/man skulle vara. Jag har heller aldrig varit en kille som tyckt om att träna eller utöva sporter. Jag har försökt under mina år som passerat, men aldrig fastnat för något. Något som fick mig att känna mig annorlunda, jag var inte manlig nog. Jag började skämmas för min kropp, något som jag alltid kommer bära med mig.
 
Ser jag tillbaka på denna tid idag, så känner jag mig ändå stolt på något sätt. För istället för att gräva ner mig totalt så var jag trots allt bara mig själv hela vägen. Trots att det varje gång visade siffran 58 kg på vågen som då för mig orsakde ångest så tog jag mig igenom detta och har under senare år vänt detta till min superkraft. Jag må kanske inte ha muskler på min kropp som en man "ska" ha men jag mår åtminstonde bra, jag behöver inte gå och träna för att må bra utan kan bara vara mig själv. Jag har lärt mig älska min kropp och kan idag säga att jag är otroligt nöjd över att se ut som en vandrande pinne. Det är så jag är skapt. Jag skulle aldrig i hela mitt liv vilja ha massa muskler på kroppen och försöka bli någon som jag egentligen inte är. Utan jag älskar mig för den jag är och den som inte kan göra det är inte värd att ha mig i sitt liv.
Det är definitivt inte värt att gå och må dåligt över sin kropp bara för att man sticker ut ifrån vad samhället tycker. Samhällets kroppsideal är ett stort skämt, något som är otroligt ovanligt att få tag på. Som bara orsaker att ungdomar idag får kroppskomplex. Som kan leda till många olika ätstörningar. Men ta dom vara ordentligt på det och hjälper de som hamnar i dessa psykiska sjukdomar. Svaret är nej, inte tillräckligt. Det bryr dom sig inte om. 
 
Så med detta vill jag säga, strunta i samhällets syn och vad andra anser. Älska din kropp för hur den är skapt och ser ut. Träna för att du tycker det är kul, ät det du vill så länge du mår bra psykisk. Man kan ha ett otroligt bra liv trots att man inte är pinnsmal eller har muskler på kroppen. Det är inte värt att få en ätstörning eller annan psykisk sjukdom bara för att samhället har sin sjuka syn på hur en kropp ska se ut eller vad som utmärker en kvinna och man. Något som fått mig att undra är vad egentligen manlighet är? finns det något som utmärker om man är en man mer än könet? För mig är detta bara sjukt.
Så länge du som person mår bra så kvittar det hur du ser ut och ingen annan ska komma och säga åt dig hur du ska vara eller vad du ska göra. För det är din kropp och du ska själv bestämma över den.
Tänkt dessutom på hur du utrycker dig till andra, det är definitivt inte ok att kritisera en annans kropp. Det kan orsaka stora problem och ärr i den utsattes liv!
 
 
"Manlighet" är när man stå upp för den man är,
hur man ser ut och kunna älska sig själv
för den man är!
 
Anonym

Shit Robin blir rörd och berörd👍❤️

Elsa

Såå fint och sant !!! Och vilka otroligt vackra bilder på dig mosters plutt 😊❤️

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress