Konsten att vara människa

Konsten att få ihop sin vardag.
Att få sin vardag att fungera kan vara nog så svårt. Vissa dagar är jobbigare än andra och vissa dagar har man ett "flow" som man bara önskar kunde vara för alltid. Men riktigt så enkelt är det inte varje dag. Man ska hinna med mycket från det att man kliver upp på morgonen till att man återigen ligger nerbäddad för sin nattsömn, och det är inte alltid mångas timmas sömn man hinner få innan nästa dag knackar en på axeln.
 
Min vardag i vanliga fall är ganska så svår att få ihop. Jag arbetar på en akutmottagning i Stockholm, där jag tjänstgör 100 procent nattetid. Vilket i regel för mig är tio timmar per natt, fyra till fem dagar i veckan. Inklusive varannan helg. Vilket kanske inte låter så avancerat. Men i och med att jag arbetar natt så blir det svårare för mig att planera in något med familj eller vänner de dagar jag arbetar, då större delen av tiden går åt till sömnen. Framförallt då arbetet infaller på helgerna då de allra flesta är lediga och redo för umgänge.
Jag har självklart lediga dagar också, men de infaller oftast på veckodagarna och "normala" människor arbetar på dagtid, och kvällarna går givietvis till att umgås med familjen för det mesta. Så att klämma in lite socialt liv är inte det enklaste i min egentligen ganska enkla vardag. Vill inte tro att min vardag ser värre ut än någon annans, och då har jag inte ens några barn att ta hänssyn till.
 
Men det är inte enbart den biten som är klurig utan också att få tiden att räcka till åt aktiviteter som träning, motion eller vardaliga sysslor som städning och matlagning. För det är inget som gör något av detta åt än. Utan det är något man måste se till att göra själv. inte alltid lätt när man sover större delar av tiden. Men jag vill säga att jag ändå nätt och jämt fått allt till att gå ihop om dagarna trots allt. Tiden har kanske inte alltid räckt till exakt varje gång, sömnen har rubbats lite och man önskade ibland att man hade en eller två timmar extra på dygnet.
 
Tänk dig allt detta ovanför som jag precis beskrivit och som jag tror många på någotvis känner igen sig i. När man kör på i dessa rutiner dag ut och dag in så blir det tillslut en ond cirkel, och man tappar bort sig själv på vägen. Man känner sig otillräcklig och utmattad, inte nog med det så lastas det på dagliga hinder och upplevelser som inte alltid är positiva, på det som man redan har varit med om tidigare i sitt liv. Som man inte alltid hunnit med att lägga fokus på och fundera över, utan lagt ett lock på. 
Tillslut blir det för mycket, bägaren rinner över och helt plötsligt har man en psykisk ohälsa att få in i sin vardag som konstant förföljer än som en demon över axeln. Man försöker trycka bort den, men det går inte riktigt alltid, man dras med och demonen tar över ens kropp.
Jag personligen kämpar varje dag med min ohälsa och mina tanker. Min vardag idag ser definitivt inte ut som den gjorde i höstas. Idag är jag sjukskriven på obestämd tid, går på en psykiaktrisk mottagning och försöker få ihop min vardag. Vissa dagar funkar bättre än andra och tanken är att ni som läser kommer få ta del av mina tips och aktivieter som gör att man förhoppningsvis i slutändan ska kunna komma tillbaka till sitt vanliga liv .. ännu starkare.
 
VÄLKOMNA!
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress