Konsten att vara människa

Den Framtida Pappan.

Många av er läsare tycker garanterat att det är lite annorlunda och konstigt att en ung man utan barn sitter hemma framför datorn och skriver om hur en förälder bör vara, tänka på och ”fel” som han anser en förälder idag gör när det kommer till barnuppfostran.

Jag har full förståelse till detta. Lika mycket som jag kan förstå hur provocerande ni kan bli av de inlägg som publiceras som rör detta ämne. Men jag kan inte låta bli och tycka att det exisisterar en del brister i rollen som förälder och som barnlös vill jag ändå hävda att man ser detta tydligare än en person som själv har barn.

Dessa brister som syns idag är något som provocerar mig. Men som samtidigt får mig att komma till insikt i hur jag vill bli som förälder den dagen detta blir till verklighet och det är inte den typen av förälder som jag allt för ofta får stöta på idag. Jag blir ständigt avskräckt från att skaffa barn när man ständigt ser hur många barn som dagligen far illa under diverse olika omständigheter.

Då syftas det inte enbart på den fysiska biten. För majoriteten av föräldrarna i samhället har en enorm kärlek till sina barn, men det är trots allt så att många tenderar till att glömma en viktig del. Det går fortfarande gör sitt barn illa psykiskt när det kommer till barnuppfostran. Något man inte alltid tänker på och i dem allra flesta fall så görs detta helt omedvetet. Man tänker inte helt enkelt på den psykiska biten.

Men det är faktiskt så att barn far illa i sina hem dagligen genom att föräldrarna uttrycker sig eller hanterar olika situtationer på felaktiga sätt. Det kan vara något så enkelt som att man sitter tillsammans och kollar på TV hemma i soffan och häver ut sig en kommentar som;

”Gud var tjock han var”

En sådan kommentar kan starta många tankar i ditt barns huvud och kan få tråkiga konsekvenser på sikt. För det kan faktiskt vara så att kommentaren blir orsaken till att ditt barn framöver börjar tvivla på sin kropp, svälter sig själv eller att hen känner sig oduglig för sina föräldrar. Många kommer säkert tycka att det är tvivelaktigt att en sådan kommer kan orsaka skada på barn, men personligen skulle jag vill säga att det kan vara så och att detta tillsammans med den kroppfixering som är ett faktum i vårt samhälle många gånger kan vara orsaken till att ätstörningar utlöses hos yngre ungdomar. Men det är också så att man i samband med sina uttryck ger ett godkännande till att använda detta vokabulärspråk och som innebär att ni ger ert omedvetna samtycke till att era barn framöver får använda detta mot andra. Detta resulterar i att mobbningen aldrig kommer kunna dö ut, utan kommer fortsätta tills dess att föräldrar börjar tänka på hur man uttrycker sig när barnen är närvarande och kan råka höra.

Jag tänker inte vara den sortens förälder av två anledningar.

  • Jag vill inte ge mitt samtycke till mobbning.
  • Mitt barn ska känna att hen duger som hen är.

Sen undar jag också lite över vad som hände med den tradionella kostcirklen. Allt för många vuxna proppar i sina barn skräp och det känns ibland som orsaken är att man som förälder inte orkar höra en massa gnäll utan serverar en påse godis som lunch istället för husmanskost, enbart för att man själv ska kunna vara kvar en stund till och för att slippa en massa gnäll från barnen. Målet är uppnått, ungen är nöjd och sitter fint kvar i sin vagn med sin påse godis.

Generationen som nu har småbarn eller får barn är de föräldrar där många använder sig av speciella kostscheman så som; RAW food, Veganer och vegetarian.

Jag har absolut ingenting emot dessa koster utan alla får bestämma själva om vad man vill äta. Dock finns det är stort men. Det är ren barnmisshandel att servera sitt barn samma specialkost som man själv äter, av den anledningen att era barn är en växande varelse som är i behov av näringen som finns i både kött, grönt och kolhydrater. Jag tycker det är helt absurt att besluta att ens barn ska utesluta kött enbart för att man själv aldrig kan tänka sig äta detta. Vilket jag inte är ensam om att tycka, då det finns studier att komma åt på nätet om just detta ämne där det tydligt står att barn avlidit för att barnet haft en felaktig kost.

Det kommer aldrig ske under mitt tak att jag i framtiden kommer servera mitt barn en annan kost än den som rör den tradionella kostcirklen. Mitt barn kommer helt enkelt få äta en helt vanlig kost under förutsättningar att hen inte har några allergier och det kommer dessutom alltid i den mån dedt går vara utsatta tider för när måltiderna kommer serveras. En vanlig husmanskost där allt som har med skräpmat inte existerar, förutom några enstaka tillfällen under helgerna. Att servera skräpmateller godis är som att bädda för konsekvenser, ingen tjänst man gör sitt barn.

Helt enkelt. . .

Den framtida pappan som kommer gå mot strömmen när det kommer till en hel del som rör barnuppfostran och som kommer väcka reaktioner från många. Om barnuppfostran fortsätter i samma spår som det idag gör. Förhoppningen är att den hinner förändrats innan det är dags för mig att bli förälder. Men jag har bilden klar om hur mitt barn kommer bli uppfostrad och det är enbart för att ge min unge de bästa förutsättningar till ett hälsosamt och sunt liv. Även när åldern är inne för hen att bli självständig.

Föräldrar ska föreställa förebilder för sina barn ändå tänker inte majoriteten på vad dem säger, gör och agerar. Resultatet kan bli att barnen får en otroligt skev självbild men också en skev bild av hur samhället fungerar. Genom små och enstaka snedsteg kan man orsaka stora konsekvenser på ens barn och man bör definitivt inte kommentera ”negativa” saker som har med barnen att göra. Detta är något som jag alltid kommer ha i bakhuvudet för jag vill åtminstonde inte barn illa. För att få mitt exempel att bli ännu tydligare så finns det en kort video att ta del av här nedan. 

Undrar ni mer kring min syn på bristerna kring barnuppfostran så finns det lite smått och gott att ta del av sedan tidigare på bloggen. Klicka in på fliken ”Barnsrättigheter”

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress