Konsten att vara människa

Hata hat.

Skärp er!

Ni som lägger er negativa åsikt och kommentarer om saker ni inte har den blekaste aning om.

Det är inte bara "bullshit" utan också en slags typ av förtryckande ni sysslar med och som i värsta fall kan kosta en annan persons liv. Att "anta" saker om andra människor genom att lyssna på rykten eller andras kommentarer som inte kommer direkt från personen det  i fråga handlar om, är rent ut sagt riktigt illa.


Antalet självmord ökar för varje år som passeras oss både bland vuxna och ungdomar. Det går inte blunda för att stora delar av de som begås idag orsakas av de sociala medier som idag existerar i vår vardag och där mobbningen aldrig tystnar, utan är en evighetsmaskin som vuxna och ungdomar ligger bakom och där dessa uppmuntrar andra att haka på detta tragiska beteende. Ett beteende som resulterar i att man kan ha någon annans död liggandes på ens samvete.

 

 

Det är inte konstigt att samhället ser ut som det gör idag och speciellt när man kollar på sociala medier. Där ungdomar och vuxna väljer att lägga sin tid på att nedvärdera och trycka ner andra personer utan vetskap om vad som är sant eller inte.


Jag blir rent ut sagt mörkrädd och illa till mods när slumpmässiga inlägg kommer upp i flödet och man möts av så mycket hat och nedvärderande ord. Människor som sitter bakom en skärm, hittar ett inlägg om någon person, känd eller inte som hen inte har någon som helst koppling till. Det kan handla om en text eller bild någon lagt ut och istället för ignorera det, så väljer man istället att häva ut sig en massa nedvärderande kommentarer och ösa över hat på vederbörande, trots att personen i fråga är helt främmande för er och utan någon som helst aning om bakomliggande orsak till varför det ligger uppe.

 

 

Men vad är då värst? Vuxna människor som sitter och skriver kränkande och elaka kommentarer till främmande personer. Vuxna människor som ska föregå med gott exempel till framtidens människor här på jorden och vara en förebild för kommande generation. Eller tonåringar och ungdomar som sitter och gör exakt samma saker till både vuxna och andra i samma ålder.


Jag vet helt ärligt talat inte vilket av det som är värst. Men jag vet att vuxna bör ha mer vett i skallen än att syssla med den här biten. Att missbruka sociala medier på detta sätt och uppmuntra yngre till att göra detsamma, att uppmuntra barn och ungdomar till mobbning. Det är oacceptabelt.

 

Ni bör framförallt lägga ner att skriva negativa och nedtryckande saker på sociala medier till personer oavsett om det är "offret" själv eller någon annan som kommenterar. När ni inte har den blekaste aning eller inte håller med någon annan. Era ord kan vara orsaken till någon annans lidande och hälsa.


Sociala medier generellt har blivit en stor bov i det hela när det kommer till mobbning och kränkningar. Idag jämfört med förr så är det så enkelt att trycka ner och förstöra ens annans liv med bara några få knapptryck. Något som kan ge otroliga konsekvenser och orsaka en enorm psykisk ohälsa som kan kosta en annan persons liv i värsta fall. Använd nätet på rätt sätt framöver om ni ska ha tillgång till det. Jag är osäker på om jag tycker ni överhuvudtaget ska sitta framför nätet, när ni inte kan bete er.

 

 

 

 

 

 

Svärmor

Så bra skrivet.

Hanna

Mycket bra skrivet!

Sydney

Du har helt rätt i detta!

Abra

Bra skrivet. Sociala medier är helt ruttet. Tråkigt att man måste ta avstånd för att folk inte kan bete sig. Jag har tagit bort vissa appar för det blev för mycket. Fick skrivet "Go kill yourself" på en av mina bilder för en massa år sedan. Önskar att folk kunde ta ett steg tillbaka och förstå att ord sårar, speciellt sånt.

Jenny vakt

❤️🙏🏼 Hata hat 🙏🏼❤️

Linnéa Hedström

Alltså helt ärligt, jag får också näthatinvolverade skräppost meddelanden.. om vi säger så, som hackar min användare, loggar in på min enhet och såna grejer, alltså.. jag gör ett blogginlägg med detta för att du ger mig styrka och hyllar din blogg på min blogg. Fortsätt kämpa med din rättvisa!
Kärlek och respekt
/Néaliii

Linnéa Hedström

http://nealiii.blogg.se/2017/august/nathat.html#comment där skrev jag inlägg om mina tankar kring det här med min kommentar och en bild av mig, för jag tar detta på allvar.. :) ha en bra kväll!
Kärlek och respekt
/Néaliii

Svar: Tack så mycket
C. Robin Larsson

anne von porat Veckomagasinet

Mycket bra skriver från hjärtat verkligen. Näthatet är skrämmande har varit utsatt under flera år och nu har det lagt sig något.

theceraliaproject.blogg.se

Sjukt sant! Mycket bra att du tar upp detta, jag har också börjat göra det på sociala medier. Det sunda förnuftet verkar försvinna i och med skyddet från skärmen - det måste vara dags för förnuftet att komma tillbaka.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress