Konsten att vara människa

Nedstämdhet.
Det finns förändringar i ens liv som kan orsaka att man börjar känna sig nedstämd och det är inte alltid man kan hitta orsaken till känslan man bär omkring på. Stora förändringar kan vara att man börjar ny skola, nytt arbete eller att man känner sig allmänt ensam i sin omgivning. Stress och sömnbrist är också två faktor som kan orsaka att man känner sig ledsen och nere
Men att känna sig nedstämd utan någon speciell anledning är heller inget som är ovanligt. . .
 
Oftast när man känner den känslan så tar man sig igenom den på egenhand, men ibland kan det krävas lite stöttning ifrån vänner och familj. Nedstämdhet kan också orsaka att man lättare blir arg och småirriterad över saker som egentligen inte är något som man i vanliga fall skulle reagera på, något som är värt att tänka på för att inte lägga så mycket fokus på just den biten om detta skulle inträffa. Men berätta gärna till dina närmaste om hur du mår så att dessa får en förståelse i din reaktion och vad det beror på, uteslut ingen utan involvera dem så mycket som det går i ditt mående för att kunna få den absoluta kvalitativa hjälpen.
 
Ur mitt perspektiv så har jag märkt av trots min nedstämdhet att jag haft betydligt lättare och bättre dagar. Detta har i stor utsträckning berott på att jag numera äter regelbundet och har börjat att träna ett par gånger i veckan. Något som resulterat i att jag orkar mer och känner mig gladare än tidigare. De dagarna jag får sova bättre och djupare, vaknar jag oftast upp tidigare än vanligt och känner mig mycket mer utvilad, som också har en påverkan i hur man som människa mår. Alla behöver en god sömn för att orka vara oss själva och ta oss igenom dagarna.
Men trots detta så jobbar jag ständigt med mig själv och det är emellanåt en otrolig kamp att hela tiden hålla sig flytande, trots att man gör alla de punkter som påverkar ens psykiska.
Men att inte göra något åt sin nedstämdhet och att sedan gå omkring med denna under flera veckor eller års tid och som kan göra att man tappar lusten och intresset till aktiviteter, kan orsaka att man behöver söka mer avancerad hjälp.
 
Självkritik och socialfobi är bara två av saker som kan uppkomma om man går under en längre tid och är nedstämd. Vilket är två av symtomen på att man kan ha hamnat i en depression, som då kräver psykologisk hjälp att ta sig ur. För detta är ingen tillfällighet som går över av sig själv längre, utan en sjukdom som behöver botas av professionella människor. Något som i början kan vara tufft att erkänna för sig själv, men som kommer underlätta ditt liv relativt snabbt så att du ändå kan få ett par dagar i veckan där du hittar dig själv igen och kan njuta av dagen.
För sakta men säkert kommer stunder av glädje infinna sig igen och du kommer få lusten till att göra något som du sedan tidigare funnit intressant. Även fast det kanske emellan åt bara handlar om någon stund om dagen så kommer detta sakta att bli fler och fler dagar.
 
Det viktigaste är att man tillåter sig själv till att må dåligt och att bakslagen inte är något som får en att vilja ge upp. För det är ok att ha bakslag, det visar på att du fortfarande är redo att kämpa och är en drivkraft att orka ta dig framåt, men också att du fortfarande är vid liv.
 
För det tar otroligt lång tid innan man är där man en gång i sitt liv har varit och jag vill påstå att man aldrig kommer hamna där man varit, utan att man kommer tillbaka som en människa, med samma personligheter men med ett starkare psyke än tidigare.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress