Konsten att vara människa

Dags att hoppa i säng
Kvällen börjar närma sig sitt slut, ögonen börjar bli lite sådär lagom tunga och längtan till att inta sängen är påtaglig. Det ska bli skönt att få göra sig i ordning för att hoppa i säng. För det är trots allt så att människan behöver sina timmars sömn för att fungera. Både fysiskt men också psykisk. Men så händer det där extremt jobbiga, det där som man försöker göra allt för att undvika att det ska uppkomma men som bara blir värre ju mer man försöker. Som oftast hos människor orsakar en stor frustration och inre stress. Tankarna börjar snurra och från att vara en sekund från att somna ligger man helt plötsligt hel vaken med en massa tankar i huvudet och kan inte somna.
 
 
 
Inatt var en sådan natt från min sida. Jag var precis sådär lagom trött i ögonen och kände att det skulle bli otroligt skönt att få gå och lägga sig tillsammans med min fina man och få möjligheten att vila upp mig för kommande dag och överlåta alla tankar till natt gudarna. Men riktigt så vart det inte, utan istället blev det en natt av motsatta håll. Allt började efter det att jag hörde att Alex somnat jämte mig, tankarna började snurra omkring i skallen på mig, men jag kan inte sätta ord på vad för tankar det var, för inatt var det bara en ända stor röra i huvudet. Men det var trots allt något som utlöste en klump i magen, en spänningen och som orsakade att jag fick känna på en ny ångestattack. Absolut inte lika stor som dem som varit tidigare, utan en liten men otroligt obehaglig och provocerande känsla som med tiden vart jobbigare och jobbigare. Jag försökte hela tiden komma på bakomliggande orsak, men det medgav inga resultat. Här låg jag i sängen, men en sovandes karl bredvid mig och en sovandes hund på golvet bredvid medans jag själv låg vaken och inte visste vad jag skulle göra åt saken. Skulle jag ta fram telefon? Datorn? eller skulle jag sätta mig framför en halvdålig serie, i förhoppningen om att somna framför den? 
 
Efter ännu en stund av försök till att koppla bort tankarna, bara blunda och försök till att andas lugna andetag, så klev jag upp ur sängen, jag fick panik av att bara ligga ner och inte göra något. Men att pilla på telefon eller datorn skulle knappast vara något som skulle få mig mer trött, snarare tvärtom. Något som jag själv visste om men som också var något som Alex flertal gånger tidigare påpekat har motsatt effekt. Så då återstod bara en dålig serie. Men även det skulle väl ha en motsatt effekt, efter som den också lyser upp framför ögonen? Det var iallafall det jag ansåg och avstod från att starta igång denna apparat. Istället valde jag att kliva upp för att ta mig vidare till toaletten. Men jag var fortfarande inte tillräckligt trött eller avslappnad för att efteråt lägga mig sängen. Jag var bara tvungen att hitta något som kunde få mig att slappna av. Det slutade med att jag gick ut på balkongen och satte mig, tillsammans med en mysig tröja och en cigarett. 
 
Jag vet att cigaretter verkligen inte är bra för en människa och jag rekommenderar verkligen ingen till att börja med denna onödiga drog. För det är en extrem pengatjuv och hälsobov, så har man lyckats hålla sig borta från det när ni läser detta. Så fortsätt i den riktningen. Personligen har även jag börjat dra ner på antalet för att efter det sluta med rökningen helt. Men för mig har cigaretterna varit något som under hela min sjukdoms period varit något som fått mig att tänka på annat samtidigt som jag kan få sitta i min ensamhet ute på balkongen. Det känns som om tankarna far iväg tillsammans med vinden och jag hittar något inre lugn. Men jag är osäker på om det är själva nikotinet som lugnar min kropp eller om det är så enkelt som att det är luften och naturen som gör sin påverkan på mitt psyke. Jag vill ändå på något sätt tro att det är det sistnämnda och jag väljer att tro på det. Nästa gång så ska jag bara testa mig att sätta mig ute, utan en cigarett och se om min hypotes är korrekt. 
 
Men efter balkongvistelsen och kylan började infinna sig på min kropp, så beslöt jag mig ändå för att göra ett nytt försök till att sova. För nu hade tankarna trots allt avtagit, så kanske skulle jag ha tur så att jag äntligen kunde få sova och ladda upp för kommande arbetsdag på jobbet. Som jag nu är tillbaka på 2 timmar om dagen och som jag gärna alltid vill vara pigg och utvilad till för att undvika att rasa ihop före, på arbetet eller efteråt. Jag vill orka med en heldag utan att behöva lägga mig och vila mitt i allt. Någonstans efter att jag lagt mig till rätta och kramat om min man så minns jag inte mer av den stunden..Jag somnade nog ganska omgående. Men under själva natten så har det ända varit tillfällen som jag vaknat till, ibland av drömmar men ibland av helt okända anledningar. Så natten generellt har inte varit den bästa, men å andra sidan så var det otroligt längesen sist jag hade en dålig natt, Så jag antar väl att jag ändå bör vara nöjd? Jag är åtminstone nöjd över en sak och det är att jag inte behövde ta mina sömntabletter. Vilket jag inte har gjort på ett väldigt bra tag nu. 
 
Men det är väl bara att se glad ut, dricka en eller två koppar kaffe extra och sedan kriga sig genom dagen.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress