Konsten att vara människa

Hade du en fråga?
Funderingar strömmar in från heterosexuella personer som av nyfikenhet och dumhet ställer de mest korkade frågorna till oss homosexuella så fort dem får reda på att man är gay. Till en början tycker man att det är lugnt att svara på de frågor som dyker upp trots att man inte riktigt förstår varför man ens ska behöva göra detta, då man själv inte anser att man är speciellt annorlunda från resterande av befolkningen, men till slut blir man rätt trött på att samhället har ett så stort fokus kring könet och vilket kön man gillar och inte personer i sin stora helhet.
 
Som homosexuell har man en viss förståelse när dessa frågor ställs.
För samhället ser fortfarande ut på det viset att hbtq fortfarande är främmande och ett ämne man inte riktigt uppmanar att prata om på samma sätt som övriga samhällsfrågor. Så självklart ställs frågorna direkt till oss homosexuella när chansen ges men samtidigt kan jag allmänt känna att personen i fråga för sin egen skulle borde låtit bli att ställa frågan. För hen borde princip ha svaret själv och är inte behov av mitt svar. Utan när frågan ställs känns det mer som att personen är nyfiken på hur man själv fungerar som homosexuell.
 
Nu undrar ni säkert vad för frågor jag pratar om och som homosexuell person så tror jag redan man listat ut vilka jag menar men det kan vara frågor som;
 
 
"Hur kan du veta att du är homosexuell?"
 
"När valde du att bli homosexuell?"
 
"Vem är kvinnan och vem är mannan i förhållandet?"
 
"Måste ni kyssas offentligt?"
 
 
Detta är bara några få exempel som enligt mig är korkade och tröttsamma som man fått ställda till sig genom åren. Antal gånger kan jag inte räkna upp för jag har helt tappat räkningen. Till en början svarade jag på dessa frågor av ren artighet men när åren går och frågorna återkommer så börjar man tröttna en aning och man börjar fundera på om man verkligen har en plikt i att besvara och bakomliggande tanke i varför personer vill veta. För det går inte undkomma att man som homosexuell eller heterosexuell för den delen inte frågar en heterosexuell dessa frågor om vem som tar vem i sängen eller vem som är kvinnan och mannen i förhållandet. Det gör man inte av den enkla anledningen att det är en självklarhet.
Men ur mitt perspektiv så är det ganska självklart vem som är kvinnan i ett homosexuellt förhållande. . .
 
INGEN!
 
För som homosexuell har man någonstans gjort ett val att leva öppet och ärligt för sig själv.
Hitta sin kärlek som består av samma kön, vilket tyder på att man inte attraheras av motsatta eller att man är intresserade av att vara tillsammans med någon kvinna eller man. Hade vi velat detta så hade vi inte föds som homosexuell utan som heterosexuell. Alltså är båda män i ett bögförhållande och kvinnor i ett lesbisk förhållande. Men vad är det som säger att bara för att man har en penis mellan benen så är man man och kvinna ifall man har en slida. Enligt mig sitter inte kvinnligheten och manligheten i könet och om jag fick bestämma och ändra på något så skulle jag gärna få bort riktlinjerna på vad som är kvinnligt eller manligt och istället lägga fokuseringen på människan i sig. Detta skulle resultera i att man får bort dessa frågor som idag ställs och man kan som personen leva mer privat och fridfullt, där alla skulle ha möjligheten att bli kär i en person och hens personlighet istället för könet . . .
 
 
. . . Men om vi ska gå tillbaka till verkligheten nu så ser den inte ut på det viset,
vi attraheras fortfarande av könet på personen och frågorna ställs fortfarande till oss utstickande personer, detta är ett faktum . . .
 
Kommer vi homosexuella någonsin komma undan
dessa frågor eller anses som några som ingår i normen?
Svaret förblir obesvarat.
 
Tiden får utvisa helt enkelt.
Det enda vi gays kan göra är att stå på oss
och försöka fortsätta på samma sätt som vi idag gör.
 
Men till er som är heterosexuella som ställer dessa frågor ger jag en funderare som ni kan ta med er framöver och som kanske gör att ni får en annan syn på att frågorna ni ställer är rätt korkade och ogenomtänkta.
 
Hur skulle världen se ut om homosexualitet var normen istället?
 
 
 
... och det finns google i dagens samhälle.
Fröken Rödlök

Men oj... Ställer verkligen folk dessa frågor?!

Rosa

Som mor får jag ofta frågan om du lekte med dockor eller gillar smink som liten. Och när såg du han var bög? Ööö liksom ❤️

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress