Konsten att vara människa

Prata om hur du mår.
Sociala medier har de senaste åren tagit över större delar av vår tid och vi delar gärna med oss av vad vi gör på dagarna samt dagar då vi mår som bäst. Både på Facebook, Instagram och Twitter. Något som ens vänner uppskattar. Men det många väljer att inte dela med sig av är när man har en skit dag, en dag då allt går emot en själv och när man mår dåligt. Största orsaken är att det idag råder en tabu kring detta ämne och man anser att ingen i sin omkrets är intresserad av om man mår dåligt, utan drar alla över en och samma kant. Att dem ska tro att man bara skriver att man mår dåligt för att få uppmärksamhet eller få folk att tycka synd om en själv. Men i själva verket handlar detta om att det är viktigt att vara ärlig mot sin omvärld och visa andra att det faktiskt är ok att ha dåliga dagar och att må dåligt ibland är något man måste göra för att kunna få må bra igen och ha bra dagar . . . 
 
Själv anser jag att det är otroligt viktigt att kunna skriva av sig när man har en dåligt dag och när man mår dåligt. För det är otroligt viktigt att visa och veta att man faktiskt inte är ensam om att må dåligt och att det till slut kommer gå över. Det är faktiskt så att det alltid till slut kommer gå över och man kommer må bra igen men det tar tid och även om det inte alltid känns som det när man står längst ner i träsket och trampar och får känslan av att man inte kommer någonstans. 
Den känslan är något som jag själv handskas med varje dag, men jag är väl medveten om att det finns hjälp att få bara man är villig att ta hjälpen och alla har rätten till denna hjälp. 
Psykisk ohälsa i vårt land är idag en av de vanligaste sjukdomarna och den vanligaste orsaken till en sjukskrivning. Men ändå har samhället valt att tabubelägga detta, för det är något som enligt större delar av vår befolkning är en skam, trots att i stort sätt alla någon gång i sitt liv kommer hamna där, vissa fler gånger än andra och man har olika förutsättningar till att ta sig upp igen. Därför anser jag att det är otroligt viktigt att alla börjar prata om detta och genom att öppet visa hur man mår stoppa denna tabu och visa varandra att man faktiskt inte är ensam utan stöttar varandra när det behövs. Det skulle hjälpa så många att snabbare få må bra igen och återgå till sin funktionella vardag idag och stoppa de självmord som varje dag begås av människor i vårt samhälle. 
 
När jag började insjukna så trodde jag från början att jag var helt ensam, vilket gjorde att jag valde att inte prata om det med någon. Men i efterhand kan jag nu säga att jag absolut inte är ensam. Jag har fått mängder av meddelanden från personer som läst min blogg och som känner igen sig i mycket av det jag skriver samt att jag efter att öppnat upp mig för mina nära och kära insett att jag har ett otroligt stöd även ifrån dem. Dem är med mig i mitt kämpande och kämpar med mig. Även fast det är en lång resa kvar så känner jag för första gången på länge ett större hopp om att jag faktiskt ska lyckas ta mig ur detta och kunna återgå till min vardag igen. Trots att visa dagar är värre än andra. Men jag har nu lärt mig att tillåta mig själv att ha dessa dagar och att hålla fast i de dagar som är bra. För trots att man mår psykisk dåligt så har man nästan alltid dagar då man får känslan av att man mår bättre och känner en glädje, där orken finns och man har lust att göra saker. 
Därför är det otroligt viktigt att njuta av dessa och komma ihåg dessa stunder dom gångerna då man mår sämre. För de hjälper dig att komma ett steg i rätt riktning. En bra dag, kommer bli två och till slut bli fler bra dagar och förhoppningsvis kommer alla dagar vara bra och du har vunnit över din sjukdom. 

Genom att våga prata öppet om hur vi mår, även när vi mår dåligt så kommer detta hjälpa oss i samhället att övervinna tabun och hjälpa varandra genom svåra stunder i våra liv. Så ska ni använda sociala medier så använd de på rätt sätt. Skriv öppet om hur ni mår för ingen ska behöva kämpa ensam i denna värld, hjälp varandra. 
Det är ok att skriva "idag mår jag skit", "Idag är en skitdag", "Har precis blivit sjukskriven för depression" eller liknande saker. För även fast ni inte tror det så kommer detta hjälpa andra. Det behöver inte vara mycket, det räcker med något litet. 
 
VÅGA VARA DU!
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress