Konsten att vara människa

Kan vara er livförsäkring tjejer!

Jag står på kvinnans sida när det kommer till rättigheter och att män snarast bör ändra synen kring kvinnor och visa mer respekt. Förra veckan kom jag åt ett inlägg som var riktigt intressant att läsa och som från början väckte en irretation inombords. Men efter att ha läst det igen så började jag mer och mer börja förstå poängen med vad han ville säga.

 
Calle schylmans inlägg har väckt många kvinnor till liv genom sitt geniala förslag, som enbart kommer gynna de tjejer som väljer att delta i denna självförsvarskurs som han tänkt arrangera.
 
Men det känns som om det enbart är Calle, Jag och några enstaka tjejer som är för detta och tycker idén är bra. Medans restrerande tjejer verkar anse att detta var det mest korkade och hemska som en man någonsin kunnat uttala sig om. Då det inte är kvinnorna som är problemet, utan männen i samhället och att dessutom ta betalat för kursen var något som tjejerna också reagerade starkt kring, då alla kvinnor inte får samma förutsättningar till att gå den 1250 kronors kursen, som fördelas på fem tillfällen. Eftersom alla inte har dem pengarna och att be ens föräldrar att finasiera kursen var inte tänkbart, då det inte ska vara dem som ska betala till sig en säkerhet för sin dotter.
 
Men kvinnor det behövs alla dessa självförsvarkurser även fast det inte är ni kvinnor som ska behöva anstränga er. Men män är stora svin fortfarande i samhället och det verkar fortfarande vara så att det inte kommer ske någon förändring än på ett tag. Även fast man önskade att det borde hända helst igår. Men det verkar vara svårt att lära en gammal hund att sitta.  Så det kanske är så att man bör fråga sina föräldrar om hjälp om man känner att man vill gå en kurs för att kunna försvara sig för eventuella övergrepp, även fast det egentligen borde vara de svinaktiga männen som ska bekosta detta så att alla kvinnorna kan ta del av kursen.
 
Men det kan trots allt vara kvinnans livförsäkring och hur tacksam kommer man inte vara om man gått kursen och tagit sig ur en livsfarlig situation. Personligen skulle jag definitivt ta upp kursen med mina föräldrar om intresset fanns att gå den och be om hjälp för att kunna utföra den för att känna mig säker framöver på stan bland alla läskiga män som faktiskt existerar där ute.
Jag kan absolut hålla med och tycka att summan för att gå en kurs i självförsvar ligger alldeles för högt i pris. Men saker och ting måste på något sätt finansieras och gå runt för att kunna utföra detta. Det är lokal, material och eventuella löner som ska delas ut till aktörerna och en lokal är inte alltid det lättaste eller det billigaste att hyra. Men hade jag fått bestämma så skulle det vara förrövarna som skulle bekosta allt som har med kursen och göra. För det är trots inte så att kvinnorna ska behöva lära sig försvar för att man ska anse att man löst problemet.
 
Förslaget är toppen och kvinnor bör definitivt haka på denna möjlighet för att inte utsätta sig själv för fara i framtiden och för att antal övergrepp ska minskas. Sedan tror jag också en självförsvarskurs kan leda till att kvinnor tillsammans kan sätta dit fler vidriga män i vårt samhälle. Något som är till stor fördel för att förändra samhället framöver.
 
Jag uppmuntrar varje tjej och kvinna att gå en självförsvars kurs för sin egen skull för att inte utsätta sig själv för fara. Även fast det inte är ni som offer som bör förändras utan att det är de vidriga männen.
 

Kick Ass Girls!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress