Du må vara ensam i din ångest. Men . . .
 
Det har varit en mörk tid under det senaste året som bestått av mycket ångest och som inte alltid varit lätt att handskas med under de dagar som passerat, men nu kan man äntligen se ett ljus och ett slut på allt elände. Men rätt som det är kan ångesten dyka upp, humöret sviktar och frustrationen uppkommer kring att man ofta inte kan hitta den bakomliggande orsaken till att ens humör förändras till det negativa.
 
Mina dagar är i det stora mycket positiva nuförtiden, jag vaknar upp utvilad, glad och tacksam för allt jag har runt omkring mig. En fin sambo, en fin familj, en underbar valp vid min sida och att jag faktiskt fortfarande är vid liv. Men framförallt att jag faktiskt orkar ta tag i mina dagliga rutiner igen och inte ligger i sängen hela dagarna.
Jag har en enorm kraft och energi igen, som varit frånvarande väldigt länge. Något som jag är otroligt tacksam för har återkommit till min kropp.
 
Men som jag tidigare nämnt här ovan så kan allt positiv stundvis fortfarande förvandlas till mörker och ångest.
Något som i sig inte längre är jobbigt, för jag har lyckats hitta en väg att gå till att hantera uppkomsten av denna. Men det som är den frustrerande biten är att jag inte alltid och det är framförallt ofta nu som jag inte kan hitta den bakomliggande faktorn till varför ångesten utlöses. Det kan gå på en megakort sekund, leende kan extremt snabbt förvandlas till gråt eller ilska.
 
När min ångest uppkommer så finns det alltid vissa punkter som jag försöker tänka lite extra på och som kan hjälpa till att sätta stopp för ångesten och som ibland till och med kan göra så att ångesten håller sig långt borta under en längre period.
 
För mycket av den ångesten som existerar utsätter man sig själv ofta för, genom att älta och tänka på det som passerat. Det kan vara att man gjort en extrem svår och stor förändring i sitt liv, blivit av med arbetet av olika anledningar eller något annat som man gått omkring och burit på under en lång tid och som man önskar man kunde göra på ett annat sätt för att kanske få ett annat resultat än det man kommit åt.
 
Men det allra bästa man kan göra är faktiskt att inte tänka så mycket på det som varit, för det som skett har skett. Man kan inte som person göra något åt det och det gör ingen skillnad i att man går omkring och tänker på om man skulle kunnat göra saker och ting på ett annat sätt.
 
Mitt största tips är framförallt att lägga sitt största fokus på det man har idag. Vart är du idag, vad har du framför näsan, vad är dina drömmar framöver och vad är du mest tacksam för just idag när du vaknar . . .
Det kan vara svårt ibland när ångesten kommer smygandes på, men det du bör veta är att det inte behöver vara stora saker, utan det kan vara att man känner en tacksamhet kring att man har ett tak över huvudet, att du har människor runt omkring dig som älskar dig och att du har mat på bordet om dagarna. Men det kan också vara att du faktiskt vaknade just idag, att du tog dig upp från sängen och att du ringde ett samtal till någon som du tycker mycket om, eller ett samtal som du länge behövt ringa men som du inte riktigt haft orken till.
 
För det är faktiskt vanligt att man glömmer bort allt det positiva man har i sitt liv under stunderna som mörker, ångest och negativitet existerar. Man känner en extrem stor hopplöshet kring livet och har svårt att se det man har mitt framför ögonen och att man nära och kära som finns vid ens sida och stöttar.
Man må vara ensam i sin ångest och sjukdom, men man kämpar absolut inte ensam med den. Tillåter man sig bara att ta emot stöd och hjälp ifrån sina kära så finns den oftast där.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress