Konsten att vara människa

Det här med drömmar.
Att man drömmer under tiden man sover är inte något som för oss människor är ovanligt. Vi drömmer extremt mycket under en natt, både mardrömmar och vanliga drömmar. På morgonen när vi vaknar kan vi ibland återberätta drömmarna för att vi fortfarande kommer ihåg dessa, men det är inte alltid vi kan det. Många drömmar tenderar till att falla bort ur minnet. 
 
Under senare tid har jag drömt mycket om nätterna, vilket har orsakat att jag många gånger vaknat upp ur min sömn eller blivit väckt av min sambo, då det har skett att jag både bitit, slagits och stökat. Anledningen har varit enkel, jag har helt enkelt drömt olika saker och befunnit mig i den när jag sovit. 
 
Drömmarna har varit väldigt varierande under perioden jag varit sämre i min psykiska hälsa och många faller bort när jag vid vaket tillstånd ska försöka återberätta dessa till mig själv eller min sambo. Ibland kan det finnas vaga minnen men ingen röd tråd igenom dem, vilket gör dem helt onödiga att återberätta. 
 
Att drömma i sig är inget som är farligt men kan påverka en väldigt mycket ändå, som att man vaknar och känner en extrem ångest eller att något i drömmen orsakat att man känner att hela ens dag blivit upp och ner på grund av det man drömt och trots att man försöker hålla upp humöret så är det ansträngande nog att bara ta sig igenom dagen.
 
Mina drömmar återspeglar mycket det som passerat mig och som jag under min nuvarande sjukdomsperiod försöker bearbeta tillsammans med psykolog och läkare. 
Det finns framförallt en dröm som återkommer regelbundet och som har en tendens att påverka mitt psykiska mående extremt mycket, men som trots allt blivit mycket enklare idag att hantera än de första gångerna jag fick uppleva drömmen.
Dock är det en frustrerande känsla inom mig som infinner sig när drömmen dyker upp, för jag kan inget göra för att undvika den. Man väljer trots allt inte vad man ska drömma. När dessa drömmar kommer så återkommer drömmen igen eller så får jag vara med om fortsättningen varje gång jag somnar om efter uppvaknandet. 
 
Men drömmar behöver vanligtvis inte har med ens hälsa eller ohälsa att göra eller att ditt undermedvetna sänder dig ett meddelande. Detta menar forskare på efter studier, men däremot kan dem ha med saker som ligger en emotionellt eller i tiden nära som kan gör att man som person i en speciell fas kan föra samman dessa och bilda en återkommande drömmar som man tidigare varit med om. Vilket dem menar på har med att samma minneskretsar aktiveras.
 
När min hälsa var bra så hade jag inga sömnsvårigheter och det var extremt sällan som jag kunde minnas mina drömmar som uppkom under nattsömnen. Men det förändrades drastiskt sedan jag blev sjuk och mina bra nätter förvandlades istället till nätter med oro, ångest, kallsvettningar och våldsamhet i samband med mina drömmar. Speciellt drömmen som har sin tendens att återkomma och just den drömmen är något som hela tiden legat mig nära både emotionellt och nära i tiden. Vilket den förmodligen fortfarande verkar göra om man ska gå efter det som är sagt gällande drömmar.
 
Men är detta då en dröm eller en mardröm? Det är något som jag funderat en del kring och diskuterat om tillsammans min fästman. Det måste vara en mardröm, med tanke på hur jag alltid vaknar upp svettig, ångestfylld eller förbannad. Vilket resulterar i att påverka mig negativt inte bara när jag vaknar upp, utan hela min dag blir emotionellt jobbig och tuff. Jag får extremt svårt att släppa drömmen vid vaket tillstånd och går gärna trots att jag inte vill och funderar mycket på vad jag drömt och varför den återkommer med jämna mellanrum.
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress