Konsten att vara människa

Konsten att tänka alternativt.
 
  1. Personen som gärna grubblar mycket över saker och som har svårt att låta bli att tankarna tar över, vilket blir att man gärna tänker dåliga och negativa tankar kring saker istället för logiskt.
  2. Eller personen som "skiter" i vilket, du lägger inte speciellt stor vikt i sakerna utan tänker "go with the flow."
Inget av ovanstående typer enligt mig kan anses vara rätt eller fel, alla är vi skapta på olika sätt och kan inte riktigt ro för våra tankar. Antingen är vi mer hårda i skinnet eller mer mjuka och oavsett vad så kommer t.e.x. en person av vardera att stöta på dalar vid olika tidpunkter i livet där deras synsätt är bakomliggande orsak och som gör att man någonstans måste välja att förändra sitt sätt att tänka och se saker för att ta sig vidare. Dels i vardagen men också för att man själv inte ska behöva gå omkring och må dåligt. Gör man inte detta så riskerar man att hamna en i psykisk obalans i längden. Man gör sig själv en otjänst. Detta är viktigt att komma ihåg och ibland behöver man inte alltid grubbla så mycket, det finns oftast alltid en logisk förklaring till allt.
 
Personligen tillhör jag nummer ett.
Jag har alltid varit en kille som analyserar mycket kring olika saker som händer runt omkring mig och som inte riktigt passar in i den bild jag själv byggt upp i huvudet. Men jag är också en som har haft stora problem med att inte ta saker personligt när någon annan inte beter sig på ett sätt som jag önskade, vilket gör att jag väldigt snabbt börjar fundera på negativa tanker som rör situationen jag utsatts för. Detta gäller både privatlivet, arbetslivet och generellt bland personer i samhället. Ibland är det otroligt svårt att låta bli och det kan tyvärr ibland uppkomma tankar när jag sitter på stan där jag kan få "vibbar" om att främmande personer sitter och pratar om mig. Bara genom att någon omedvetet kanske har lagt en anblick på mig eller mot mitt håll. Jag har tidigare sett allt väldigt svart eller vitt av den enkla anledningen att jag alltid varit en kille med mycket känslor, en känslomänniska. 
 
Men sen jag insjuknade så har jag emellan åt sökt runt lite på nätet om psykisk ohälsa, av en slump hamnade jag på en sida där det stod om KBT och alternativa tankar. Något som väckte mitt intresse och som jag kände att jag var tvungen att läsa mer om. Vilket visade sig vara väldigt intressant och fick mig att reflektera en hel del kring mitt eget nuvarande tänkande och hur jag framöver kan tänka för att inte sätta mig själv i en negativ påverkan. Så nu tänkte jag passa på att dela med mig lite av detta.
 
Som jag här ovan skrev så kan det ibland räcka med att jag sitter på en fik ute på stan och ser att några tittar åt mitt håll, direkt så kan mina tankar dra i gång där jag tror att dem kollar på mig och snackar skit om mig. Det går liksom inte hejda dem eller få stopp på dem och jag har haft svårt att försöka se allt på ett annat sätt.
 
Exempel.
 
"Varför kollar dem på mig, dem tycker säkert jag ser ful ut eller har konstiga kläder på mig"
 
alternativ tanke;
 
"Personerna där borta spanar in mig, dem tycker säkert jag är skitsnygg eller nyfikna på mig som person"
 
 
Exempel.
 
"Min kompis är ledsen, men vill inte säga vad det beror på, det beror säkert på mig."
 
alternativ tanke;
 
"Min kompis är ledsen, men vill inte säga vad det beror på, men jag är garanterat inte orsaken för då hade hen inte velat sitta här tillsammans med mig i denna stund. Hen berättar om hen vill och är redo." 
 
Negativa tankar kommer att komma och gå under hela ditt liv och är ständigt ett pussel att försöka hålla helt. Genom att tänka på alternativa tankar kan detta hjälpa dig att slippa få dig själv att må dåligt och i första hand tänka det värsta. För det finns nästan alltid en mer logisk bakomliggande orsak till varför en person beter sig på ett visst sätt mot dig för stunden och det är till 90% sällan dig orsaken ligger till grund för. Så innan du tänker det allra värsta, försök att hitta andra alternativa tankar.
 
 
Glöm inte hashtagga på Instagram.
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress