Konsten att vara människa

Konsten att säga NEJ.
Upplever du att det är svårt att säga nej? Är du rädd att såra någon med din beslut?
eller handlar det bara om att du är för snäll och prioriterar dig själv i andra hand?
Om något av detta stämmer överens, så är det dags att sätta stopp för dig själv och börja träna.
Annars kan detta ge dig konsekvenser, något som du skulle önska inte skulle funnits från första början.
Konsten att säga nej har faktiskt också sina fördelar och kan ge dig andra möjligheter och du kommer växa som person . . .
 
Jag har genom mina år haft ganska svårt för att säga nej och har ofta lagt mig själv som prio två. Att tillfredsställa andras behov före mina egna har alltid varit något som jag gjort, då jag är en väldigt omtänksam och snäll person. Jag har alltid velat finnas där för dem som behöver mig och hjälpa till med så mycket jag kan. Men det jag insett nu är att jag varit för snäll och som har sina grunder till att jag idag mår som jag gjort och att jag varit tvungen till att lära mig att säga nej, för att få möjligheten till att kunna få må bättre igen.
Men vägen dit har inte varit enkel och det krävs en hel del träning. För varje gång jag sa nej så resulterade det i att jag själv kände att jag sårat någon, att någon skulle ta illa vid sig, som stans största svikare, elak, tråkig, dum och otroligt ohjälpsam.
 
Men det jag har märkt under tidens gång är folk faktiskt inte tar illa vid sig eller tycker något av dem sakerna jag ovan nämnde. Men däremot är man dum, tråkig, elak och otroligt ohjälpsam emot sig själv.
För genom att man säger JA till en sak som man egentligen inte vill eller har tid med och sätter sig själv i underkant så sänder man bara ut signaler till att sina egna behov inte är värda att lyssna på eller att ens egna behov inte är viktiga.
Du vill i första hand finnas tillhands för de behövande och deras behov anses vara viktigare.
Genom att alltid säga ja fast du egentligen menar nej så kommer detta orsaka allt mer tiden går att man sjunker längre och längre ner i sitt mående och som kan orsaka en psykisk ohälsa. När detta skett så är man inte till nytta vare sig för sig själv eller någon annan i sin omgivning. Detta är något man helst vill undvika.
 
Hur gör man då för att undvika detta?
Konsten är att man vid tillfrågan tackar så vänligt och att du är glad att du blivit tillfrågad men att du ändå vill tacka nej. Detta görs på ett bestämt och rakt sätt, utan en massa krångel och kringvägar kring ditt beslut.
Det tenderar bara till att din ursäkt kommer låta osann eller konstig.
Är du bara vänlig och bestämd så kommer personen som ställer frågan garanterat inte ifrågasätta ditt beslut utan nöja sig med det svar hen får. Skulle du ändå få ett varför tillbaka så bestämmer du helt själv om du vill förklara dig eller inte, du ska inte behöva göra detta om du själv inte vill.
 
Sen gäller det som allt annat i vår värld, träning, träning och träning. Detta är inget man lär sig på ett dygn och det kommer vara svårt från början, men ju mer tiden går desto lättare kommer det bli och du kommer med tiden också känna att du mår bättre.
Folk kommer inte tycka illa om dig, så det är inget du behöver gå omkring och oroa dig för och dem som gör det, ta en funderare på om dem verkligen är några som du ska ha kvar i ditt liv, när dem inte kan ta att du faktiskt ibland vill prioritera sånt som du själv tycker är viktigt istället för att följa med eller göra saker som du egentligen skulle vilja slippa.
Du kommer må så mycket bättre varje gång du säger nej till något du inte har lusten till eller när du känner att du vill prioritera dig själv. För varje gång du säger nej till någon säger du JA till dig själv.
Ditt mående kommer stiga och du slipper oroa dig för att hamna i det mörka träsk
som man riskerar att hamna i om man glömmer bort sig själv.
 
 
VÅGA SÄGA NEJ, TÄNKT PÅ DIG SJÄLV!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress