Konsten att vara människa

Vad väljer man; Kvalitet eller kvantitet?
Vilka som ska få möjligheten att ta del av dig och ditt liv är det du som person som bestämmer. Vissa föredrar kvalitet medans andra föredrar kvantitet. Det finns nog ingen som skulle kunna säga att det ena eller det andra är bättre, utan man får ta ställning till detta själv som enskild individ, hur man väljer att sitt nätverk ska se ut.
Men att ha vänner eller personer i sitt liv som mer eller mindre tar energi utan att ge något tillbaka är något som man i största mån ska försöka undvika. För det kommer inte sluta positivt, utan kan ge en otrolig skada på dig som person. Det bästa är att släppa taget så fort du märker att det inte är värt att fortsätta. . .
 
För genom dina år på denna jord så kommer vänner komma in i ditt liv och många vänner kommer att försvinna ur ditt liv, vare sig det är du eller dem som tar det beslutet. Ibland sker det utan att någon av er gör något. Det är lite så livets gång ser ut. Det går inte undkomma detta hur mycket man än skulle vilja, för vi är trots allt människor som utvecklas på olika sätt som gör att man glider ifrån varandra. Men så fort en person försvinner ur ens liv så kommer du stöta på en ny, din nuvarande bästa vän, partner eller någon som fanns där under en kort period i ditt liv.
 
Jag har själv varit med om samma detta. Många av mina vänner sen skoltiden har jag ingen större kontakt med idag. Vissa var bara skolkamrater, andra valde jag att aktivt ta avstånd ifrån medans andra eventuellt gjorde samma sak mot mig. Något som från början tog ganska hårt på mig när man insåg att man förlorat någon som man själv tyckte väldigt mycket om och ansåg hade roligt tillsammans med. Detta eftersom jag är en väldigt känslomässig person med mycket som sitter på utsidan.
Jag har också under mina tjugofem år hunnit med några seriösa förhållanden, där man träffat underbara människor som under förhållandets tid varit en stor del av mitt liv men som försvunnit lika fort som separationen drogs igång, något som kanske inte är helt ovanligt. För det man egentligen i grunden hade gemensamt var den personen man en gång var kär i och när detta slutar så blir det automatiskt oftast så att vännerna väljer att ta avstånd ifrån en.
 
Under mina senare år och framförallt efter att jag flyttade till Stockholm så har min umgänges krets minskat något drastiskt ifrån vad jag tidigare haft. Största skillnaden ligger nog främst i att jag kom till en ny stad och inte hade så mycket kontakter här uppe sedan tidigare utan fick börja om på noll. Samtidigt som man flyttade ifrån större delar av sin krets i Jönköping. Något som ofta kan orsaka att man tappar kontakten och fokuset inte riktigt ligger i att man försöker hålla en kontakt.
Men största skillnaden nu är att jag valt att gå ifrån kvantiteten och istället lagt fokusering på kvaliteten, speciellt sedan jag blev sjuk. För det var många som valde att släppa taget om mig då dem fick reda på hur jag mådde och som resulterade i att jag från början tog det ganska så hårt. Men idag vill jag påstå att jag inte bryr mig speciellt mycket utan känner att det är deras förlust, om dom inte kan hantera mig när jag mår som allra sämst så är dom inte värda att vara en del av mitt liv när jag mår som allra bäst. De vänner som står kvar vid min sida idag är dem som fokuseringen ska ligga på, dem är värda allt som du kan tänkas ge dem och att ha få vänner kan då oftast ge positiva saker, för det är lättare att vårda vännerna när man inte har för många.
 
Jag märker väldigt tydligt idag vilka som tenderar att inte riktigt visa något intresse till att vara min vän idag, vilket gör att jag snabbt stänger av känslorna kring detta och aktivt väljer att ta avstånd ifrån dem. För att stärka mig själv och beslut. De vänner som jag har kvar idag när jag mår som sämst kommer vara dem som kommer vara kvar när jag mår som bäst.
Får jag chansen att träffa nya bekanta så brukar jag alltid ge dem en ärlig chans att få en uppfattning av mig och klickar vi inte efter några gånger så väljer jag vilken nivå jag vill lägga oss på och där efter utgår jag ifrån detta.
För jag kräver inte att alla ska tycka om mig, men alla bör respektera varandra.
Rosa

Tänker på Linda hon är en sannvän ❤️ Hon betyder massor för dig och även för oss❤️

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress