Konsten att vara människa

Du är en föreläsare och framtidens hopp!

Jag har många gånger stått längs bergskanten och varit redo att släppa fotfästet för att få ett slut på eländet som har en tendens att trycka ner mig allt mer för var sekund som går. Det kan inte vara meningen att en människa ska behöva känna sig på detta sätt, att livsglädjen allt saktare upphör och där man inte får någon som helst förståelse kring hur man faktiskt mår när man försöker öppna upp sig för dem personerna som vanligtvis står en närmast om hjärtat. Nu har jag kommit till en gräns där jag inte orkar mer. Jag orkar inte fortsätta med att försöka få personer att förstå mitt psykiska problem eftersom det ändå inte ger mig den respons som jag önskar att få. Jag är mest bara till besvär för dem och hindrar dem att fungera i sin dagliga vardag.

Men det finns ett sätt att för en gång för alla få detta att upphöra, som skulle innebära att mina nära och kära aldrig mer skulle behöva besväras av mig mer. Vilket skulle innebära att dem skulle kunna återgå till sina vardag igen samtidigt som jag själv skulle få frid och för en gång skull få må bra igen.

Personer som lever med psykisk problematik känner garanterat igen sig i den inledande texten. För när ens psyke inte fungerar så är det lätt så att man tappar livsglädjen till sin existens, framförallt i samband med att man inte känner sig förstådd från sin omgivning.

Detta uppkommer ofta mer än en gång under perioden man mår dåligt och ska absolut inte vara något som man behöver känna skam över att känna.

Men ändå gör man detta, parallellt med dem tankarna som uppkommer kring hur vidare man är värd att vandra kvar eller inte och hur man står vid bergskanten. Redo att ge upp för att man ändå inte blir förstådd av någon i sin omgivning. . .

Den enda som förstår hur du känner inombords och hur nära döden du hamnat är du själv. Trots mängder av försök till att öppna upp för andra, utan resultat. Därför är det nu lika bra att ge upp.

Stanna där ett ögonblick innan beslutet sammanställs. Håll kvar i det sistnämnda, för det som sägs ovan är en korrekt uppfattning.

Det är bara än själv som kan förstå, känner och vet hur illa det många gånger är. Man är själv i sin kropp och man är själv med de tankar som uppkommer i huvudet. Ingen annan kan känna det du känner, vilket gör det extremt svårt att kräva förståelse från de personer som man väljer att öppna upp sig till.

Jag skulle vilja säga att det är helt omöjligt att göra detta och är något som man aldrig kan få. Dem är inte egna individer utanför din kropp och kan omöjligt ge dig förståelse för hur du känner. Eftersom det du känner definitivt skulle kännas på ett helt annat sätt för dessa personer om ni skulle byta kroppar och dem skulle ta över era psykiska problem.

Så att bli förstådd av sin omgivning kan du aldrig kräva, något som du bör bära med dig framöver.

Men det finns tre saker som du kan kräva från din omgivning i samband med att du öppnar upp ditt hjärta och är ärlig. Respekt, acceptans och support. För man behöver inte ha förståelse från sina nära och kära när det kommer till psykisk problematik utan det räcker med att man får dessa tre saker. Ens förälder behöver enbart visa att man finns där för sitt barn när hen behöver stöd som mest och där man blir respekterad och accepterad i det skick man befinner sig i för stunden, utan att man får höra en massa positiva klyschiga kommentarer från höger till vänster.

Men allt för många gånger saknas detta fortfarande och man får emellanåt höra de klyschiga kommentarer istället för att ens psykiska mående blir taget på allvar. Något som är en av de stora anledningarna till att man som drabbad, oavsett hur gärna man än vill avsluta sitt liv ska välja att stanna kvar.

För just DU är en föreläsare, ett levande lexikon, en förebild och framtidens hopp till förändring. Tillsammans med mig och andra i liknande situationer kan vi få samhället att förändra synen på den psykisk ohälsan och sätta stopp för tabun som idag råder runt omkring oss.

Så framöver när du känner att det vore skönt att avsluta ditt liv eller när det ser extremt mörkt ut. Försök att vända ditt psykiska problem till din fördel. Det gynnar inte bara samhället, utan även dig som enskild person.

Genom att fortsätta att öppna upp och vara ärlig så kommer du känna att det varje gång blir enklare att hantera dina psykiska ohälsa. Samtidigt som du ger andra kunskapen och fakta om att den psykiska problematiken faktiskt existerar och kan drabba vem som helst. Även dem allra närmaste.

Så släpp inte fotfästet!

Både för din egen skull då livet har så mycket mer att erbjuda än vad du för stunden inte känner av själv. Men också för att samhället behöver en superhjälte som dig. För det är just det du är. En SUPERHJÄLTE, en förebild för mänskligheten!

Dessutom skulle inte din familj vardag bli desamma som tidigare om du väljer att avsluta ditt liv. Dem behöver dig och du behöver dem!

Jag är personligen tacksam för att jag inte lyckades med mitt försök och att jag idag fortfarande är vid liv och fått ta del av denna kunskapen som dagens text handlar om något som efteråt fram tills idag har underlättat otroligt mycket.

Mikaela

Här tittar jag in för första gången och jag blir helt varm i kroppen när jag äntligen finner en manlig som skriver om dessa problem. Jag har letat länge och nog efter någon som faktiskt vågar träda fram och skriva/prata om psykisk ohälsa och alla andra problem som fokuseras såkallat tabu.
Jag kommer fortsätta läsa och jag hoppas du kommer fortsätta skriva!
/M

Svar: Tack för dem orden, jag kommer absolut fortsätta skriva dock på adressen www.konstenattvaramanniska.blogg.se .... Kika in där för regelbunda inlägg :) Kram
Konsten att vara människa

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress